Friday, June 25, 2010

kalaulah wang terbang dari langit $_$



Berbicara mengenai duit, ramai yang ternganga mahupun tertidur
lagi-lagi sekarang bagi kami yang elaun tak masuk lagi.
dan untuk aku jugak, walaupun aku memang tak pernah guna lagi elaun dari sem 1,
tapi aku merasakan aku jugak kekeringan dan kesempitan seperti adnan
aku yang teruja menati elaun masuk sedangkan tak guna pun

aku dapat merasakan kehangatannya bila kawan-kawan hari-hari pergi ATM nak tgk elaun dah masuk atau belum.
aku rasa aku harus menggunakan elaun sebab biasiswa PAMA telah habis aku kerjakan.
sebenarnya ada je lagi, tapi aku menggunakannya sebagai modal untuk menjadi usahawan XD



ini adalah budget yang aku rembat somewhere XD


aku tak tahu sapa yang buat list tersebut. tapi kalau kat cfs ni, satu sem ada 4 bulan je,
jadi tade lah sampai jumlahnya 3k =.=
tapi, mmg la kalau nak ikutkan elaun RM1250 satu sem tak cukup kot.

so aku nak ingatkan kawan-kawan dan jugak diri aku untuk teruskan berjimat lah.
dan bagi yang masih belum bekerja dan tidak ada tanggungan mungkin tak rasa flow duit itu.
kalau kita dah kerja nanti, tentu kita akan hargai duit sebab tu adalah hasil usaha kita.


makan tengahari
nasi putih + kicap + telur = rm1.40

=.="

dan aku makan sehari sekali je..so xde la guna duit banyak mana
biasa la, nak kedekut berjimat
takpun aku akan makan petang nasi lemak rm1.30
RM1.30 + RM1.40 = RM2.70 ( ke aku salah kira? ) =.=

dan seperkata lagi, jangan la habiskan elaun untuk sem sebelum nya.
sebab sem depannya kita leh guna elaun itu if elaun akan datang lambat masuk.
tak ada bersenang dahulu bersusah-susah kemudian =.=
bijak-bijakkan diri kita untuk berjimat.
bukan lah asyik nak menggunakan elaun untuk beli barang-barang branded je.
beli sekadar keperluan sudah.
tak salah nak ikut kemahuan tapi 

nanti dah kerja lagi la dan kalau dah ada tanggungan nanti o.0
kalau nak habiskan duit untuk bulan tu, maka akhir bulan akan jadi adnan lah 
oleh itu majulah kedekut jimat untuk negara $_$

gath july kena ada orang belanja ^_^

Related Post



25 comments:

  1. kena rajin cari duit la :) aku dulu pon buat keja macam2 nak dapat duit poket. Tak sanggup nak mintak kat parent.

    ReplyDelete
  2. tu la..ni duk cuba berbisness sikit-sikit..hehe..
    tapi kalau nak buat keje sangat sambil blaja pun cm tak leh jugak =.=

    ReplyDelete
  3. teknik elle supaya duit dpt kaver makan n x lapar!!! makan malam dlm 8pm... or better 10-12!!! then 2moro x yah breakfes sbb still kenyang smpi petang!!! hehehehehe... xbgs but berkesan!!! ngee~~~

    ReplyDelete
  4. aliff zainurin - tak paham lah

    amirfazwan - haah aku perempuan, so tak pelik la..laki kalau makan sekali sehari baru la peliks

    ReplyDelete
  5. tak selalu!!! kalau selalu kalah cik lindsay lohan... but mostly...

    ReplyDelete
  6. hah? makan malam2 lagi la akan lapar esok paginya..sy mmg xpenah ada istilah sarapan walopun tengah tak sengkek =.= tapi kalau makan lewat malam, pagi2 tuh rasa cam nak bunuh diri sebab lapar =.=

    ReplyDelete
  7. biasa la.sedang diet memang kena macan itu

    ReplyDelete
  8. oh.betol3.
    aku tengah tunggu elaun sem dpn masuk ni.

    sem lpas punye elaun ada lg.

    bln puasa da nk dekat.

    save sikit kot........

    ReplyDelete
  9. ye. ye. berjimat amalan mulia ;)

    ReplyDelete
  10. mira tu la pasal..kalau ada sem lepas punya bagus la..aku cam kesian jugak tgk yang mmg elaun da abes lgsung..
    tapi bg yang tak makan demand cam aku ni, tak kisah la kot..huhu

    ReplyDelete
  11. soffea teruskan lah berjimat selagi nywa dikandung badan XD

    ReplyDelete
  12. hahaha bgus
    kau rasional tentang duit
    walaupun ad nmpk mcm kedekut skit
    kah3
    betul mmg seksa kalau duit sem abis sebelum masanya =.="

    ReplyDelete
  13. nampak macam kedekut sikit je ke mcm tuh?hak3~

    kau nak seksa ke hapenya..duk dekat..dah balik tiap2 mggu,pastu bank in, pastu parent g tmpat kau =.=

    ReplyDelete
  14. hmmmmmm apa yang penting try sebaik yang mungkin kan..... tahu memang susah dengan duit yang ada......

    Jenis2 Entry

    ReplyDelete
  15. duit ada susah.tade duit pun susah =.=

    ReplyDelete
  16. duit ni melaghakn epah...=D
    g gath ka kat sunwuy t?
    degor citerrr aderrr.....?

    ReplyDelete
  17. yup..g coz someone nak blanje ^_^

    ReplyDelete
  18. felda rugi 8bilion thn ni. sime daerby rugi 3 bilion. mlysia bg 2 plantar minyak kat brunei, mlysia mendapat kawasan 1 jer. sgpore stuju dgn pembinaan jambatan, ape yg mlysia bg sehingga sgpr tetibe jer setuju.

    ReplyDelete
  19. aku tak mampu nak berjimat melibatkan malaysia

    ReplyDelete
  20. giler la..tau la dak ekonomi..siap wat belanjawan segala..hoho

    kip it up sis!

    ReplyDelete
  21. eyfaaaaa...
    kau simpan semua duit elaun kau wey...
    t masuk gombak blanja aku mkn ea???
    hahaha

    ReplyDelete
  22. adik, tak jadi dak econss pun aku mmg penjimat

    ReplyDelete
  23. syeqa duit simpan nak kawen.nnt aku blanje kau masa kenduri kawen

    ReplyDelete

thanks =)